fb

Recensie: Het Basisbakboek door Laura Kieft

Laura Kieft is een bekende Nederlandse blogger die sinds 2010 actief bezig is met haar eigen foodblog Laura’s Bakery. Al sinds haar jonge jaren is Laura gek op bakken en ze vindt het leuk om anderen blij te maken met makkelijke bakrecepten en leuke weetjes voor in de keuken. Naast bakken houdt Laura ook van koken, dus ook voor ovenschotels en high-tea hapjes kun je terecht bij Laura’s Bakery. In september 2016 kwam haar eerste boek uit: Het Basisbakboek. Ik bezocht de boekpresentatie en testte een paar van haar recepten. Hier lees je onze recensie over Het Basisbakboek!

“Van ongeschreven bakregels tot de allerlekkerste taarten, koekjes en meer. In dit basisbakboek heeft Laura de beste basisrecepten verzameld en laat ze zien hoe je met een goede basis kunt variëren om zo oneindig veel verschillende baksels op tafel te zetten. Het blijft niet alleen bij recepten, Laura deelt ook informatieve basiskennis, handige baktips en ongeschreven bakregels die normaal nergens vermeld staan. Met overheerlijke recepten voor koekjes, cakes en taarten.”

Het boek

Het boek is een echte aanrader voor iedereen die van bakken houdt, maar ook zeker voor mensen die het nog nooit hebben gedaan. In het basisbakboek leer je niet alleen leuke recepten kennen, maar leer je ook echt de basisbeginselen van het bakken.

laura-2

Het boek heeft een prachtige lay-out en kleurgebruik. Door de foto’s bij het artikel is het super simpel om de juiste stappen te doorlopen en uit te voeren. Het is net alsof je een persoonlijke docent hebt, die stap voor stap uitlegt hoe je een opdracht moet maken.

laura-3

Ik vind het fijn dat er voordat je begint met het maken van een recept, duidelijk wordt aangegeven waar je rekening mee moet houden. Handige tips die je van te voren (als je nog nooit gebakken hebt) misschien helemaal niet kende. Een voorbeeld: met 1 ei wordt altijd een ei met maat M bedoeld. Lijkt misschien logisch, maar je hebt ook de maten S en L. Zo logisch is dat dan niet toch? Nog een voorbeeld: met roomboter wordt altijd ongezouten roomboter bedoeld. Geen gezouten boter in je mandje gooien dus! Ik vind dit erg fijn, het geeft me meer vertrouwen tijdens het bakken en dus meer plezier in de keuken.

laura-4

Bakken was nog nooit zo leuk en simpel

Dankzij het boek heb ik vertrouwen in mezelf gekregen als het gaat om bakken. Ik geloof oprecht dat ik vaker zal bakken en dat mijn baksels ook daadwerkelijk zullen lukken. Natuurlijk gaat niet alles in één keer goed, maar oefening baart kunst. Ik heb zelf de citroenkoekjes en de aardbeienjam gemaakt, wat een groot succes was thuis. Ook het mooi opdienen van mijn baksels werd makkelijker door alle prachtige fotovoorbeelden in het boek.

Het Basisbakboek is een prettig boek met een prachtige lay-out, heldere uitleg en heerlijke recepten. Ik kan het zowel mensen die regelmatig bakken, als mensen die nog nooit een oven hebben gezien, aanraden. Het boek kost € 24,95 en is onder andere verkrijgbaar via bol.com.

laura-1