Hoe kom je écht tot rust tijdens je vakantie?

‘Oh, vakantie, want ben ik daar aan toe.’ Hoor jij dat ook zo vaak om je heen? Ik wel. Hoewel ik het wel begrijp, vind ik het ook verontrustend. Vakantie zou een mooie aanvulling moeten zijn op je leven, waarin je de balans tussen werk, gezin, hobby’s en rust zoekt. Natuurlijk, er zijn perioden dat je niet anders kunt en dat alles tegelijk komt. Maar zorg dat je daarna weer rust inbouwt.

Vier jaar geleden kreeg ik, achteraf, het mooiste cadeau van mijn leven: een burnout. Ik werkt snoeihard, hield het huishouden draaiende, zorgde voor mijn mannen, sportte, onderhield contacten. Van het opschrijven alleen al, krijg ik het nu benauwd. Toen zag ik dat niet. Ik denderde maar door. De trein bleef rijden en ik hield me krampachtig vast. Tot het niet meer ging. Ik helemaal leeg was. Optimistisch dacht ik dat met een week of drie rust het wel weer goed zou komen. Wat had ik het mis.

Hoe ontspan je? Hoe zorg je ervoor dat stress wordt beperkt? En hoe doe je dat tijdens je vakantie als je ook je accu weer moet opladen!

  1. Focus je op jezelf. Vergelijk je niet met anderen. Trek lekker je bikini of badpak aan en kijk niet wat je Franse buuf met haar maatje zero aan heeft en hoe goed dat haar staat.
  1. Timmer je paaltjes in de grond. Dat is jouw grens. Heb jij bedacht dat je die dag een dorpje wilt bezoeken en je reisgenoten willen voor de tent hangen, houd dan voet bij stuk. Desnoods ga je in je eentje naar dat stadje. Onderneem vooral geen activiteiten waarin je geen zin hebt.
  1. Houd stress buiten het hotel en tent door te bewegen. Niet dat je nou gelijk tien kilometer hard moet lopen, maar ga lekker zwemmen. Speel een potje beachvolleybal. Maak een wandeling door de bergen. Of langs het strand. Wil je toch iets meer beweging? Neem dan een simpel springtouw mee. Enorm effectief. Ook al kun je nu door bijna heel Europa internetten op de telefoon, zet ‘m toch regelmatig uit, want het voorkomt dat je echt loskomt uit je dagelijkse leven (en stress).
  1. Voel je dat stress op de loer ligt? Negeer het niet, maar doe er iets mee. Vertel je reisgenoten dat je je opgejaagd voelt. Praat erover. Zoek samen naar oplossingen. Heb je behoefte aan even een dagje alleen? Spreek dat uit. Misschien vindt je partner het helemaal geen probleem om de kinderen mee te nemen naar het museum zodat jij even tijd voor jezelf hebt. Onthoud dat als je niets zegt, er ook niets gebeurt.
  1. Mediteer elke dag, ook als je op vakantie bent. Zoek als je opstaat een rustig plekje uit waar je even tot jezelf kunt komen. Sluit je ogen en laat je opkomende gedachten varen. Vind je het lastig? Download dan een mindfulness-app of online meditatiecoach.

En dan kom je weer thuis. In je korte broek en slippers. Bruin door de zon. Ontspannen. Voor je het weet vlieg je weer in de waan van de dag. Hoe voorkom je dat?

Wetenschappers raden aan om na je vakantie rustig aan te blijven doen. Dus niet op zondagavond thuiskomen en maandag weer met je broodtrommel onder je arm naar je werk. Die overgang is te groot. Houd de vakantie nog even vast. Ga ’s avonds nog een drankje doen op het terras, pak een mand vol broodjes en ga picknicken. Wat wetenschappers ook toejuichen: zorg voor een knaleind aan je vakantie. Overnacht in een peperduur hotel, ga heerlijk uit eten, upgrade je stoel in het vliegtuig  naar business class compleet met champagne. Dat is namelijk wat je onthoudt: het eind van je trip.

Hoe kom jij tot rust? En hoe houd je het vakantiegevoel vast? We zijn heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig :-).


Reageer ook