Els: “Elke keer neem ik me voor om nu echt goed te diëten, en steeds faal ik. Ik baal zo van mezelf!”

“Lieve Vera, ik ben een vrouw van 34 en ben zolang ik me kan herinneren bezig met mijn gewicht. Ik heb de afgelopen jaren veel diëten gevolgd. Van het brooddieet tot het alleen maar ’s ochtends fruit-dieet tot koolhydraatarm eten; been there done that. Soms viel ik tien kilo af maar die zaten er dan na een tijdje weer bij. De laatste maanden ben ik eigenlijk veel te zwaar en elke keer neem ik me voor om op maandag te lijnen. De dag ervoor eet ik nog snel van alles en start maandag vol goede moed. Aan het eind van de middag heb ik zo’n honger en ben ik zo chagrijnig, dat ik me volprop met ongezond eten. Dat voelt even heerlijk maar daarna heb ik heel veel spijt daarvan. Hoe kan ik dit patroon doorbreken? Groetjes, Els.”

“Beste Els,

De eerste vraag die in me opkomt: waarom wil je afvallen? Is dat omdat je merkt dat je conditie slecht is geworden? Of heb je een broek liggen die je vijf jaar geleden probleemloos aan kon en nu niet meer? Ik vraag het je, omdat het fijn is een doel voor ogen te hebben. Ik heb een kennis die al jaren elke maandag wandelt met vriendinnen. Ze merkte de laatste tijd dat ze moeite had de meiden bij te houden. Gebrek aan conditie, teveel lichaamsgewicht om te sjouwen. Ze nam haar voedingspatroon onder de loep en viel tien kilo af. Haar doel: meer conditie opbouwen om haar vrienden bij te houden, verloor ze niet uit het oog. Daardoor slaagde ze. Omdat ze zich zo fijn voelt nu, houdt ze het bij.

Veel vrouwen die bezig zijn met afvallen zoeken houvast. Dat doen ze door bijvoorbeeld voor de zoveelste keer lid te worden van een sportclub, door het maken van een afspraak met een voedingsdeskundige of door het volgen van een wonderdieet waarover ze lazen. Aanvankelijk zijn ze supergemotiveerd, maar gaandeweg neemt bij het gros deze euforie af en verzanden de meeste dames in hun oude eetpatroon.

Dit patroon doorbreek je dus door doelen te stellen en door aardig voor jezelf te zijn. Ontdek wat voor jou belangrijk is. Wat verwacht je van je werk, je vrienden, je relatie en het sporten dat je doet? Maak jezelf geen verwijten, je hoeft niet streng te zijn voor jezelf. Wees wel kritisch. Kijk wat je kunt veranderen.

Eet je als je ongelukkig of verdrietig bent? Ga dan na waarom je die emoties voelt en ga daarmee aan de slag. Als je aardig bent voor jezelf, ga je ook beter om met je lichaam en geest. Zorgen voor jezelf betekent balast lozen. Zoek een levenstijl die bij jou past. Onderneem activiteiten waar je blij van wordt. Ga naar musea, popconcerten of maak wandelingen door het bos. Zolang jij er gelukkig van wordt, doet het iets met je. Ongetwijfeld doet het ook veel met je lichaam en geest en de keuzes die je maakt.

Ik wens je veel liefde voor jezelf toe. Je kan het! Liefs, Vera.”

 


Reageer ook