“Een vagina ruikt naar vagina” en dat is dat!

Geweldig! Nederland is in rep en roer en dit keer door een column van Nynke de Jong in het AD. Ze ging flink tekeer over de advertentie van Kruidvat over vaginale wasemulsie. Wat haar vooral stoort is dat de campagne met name gericht is op onzekere jonge meiden. Seksuologen en gynaecologen zijn het met haar eens en vinden het ook storend. ‘Douches en emulsies? Wat een onzin!’

Onnodig onzeker

Een vagina ruikt naar vagina, daar hoeft helemaal niemand zich voor te schamen”, aldus De Jong in het AD. Met haar column spreekt ze heel veel mensen aan. ,,Ik vind het ook echt een ding: al die hoge eisen aan jonge vrouwen. Het maakt vrouwen onnodig onzeker. Dat moeders zeggen mijn column aan hun dochter te laten lezen, doet me goed.”

Bekijk ook deze video: Marlies Dekker zegt “ruik eens wat vaker aan je vagina”

Deze producten nu niet meer kopen?

Zou je producten als vaginaaldouche, verfrissende doekjes voor het vrouwelijk voor je vagina en vaginadeodorant nou helemaal niet meer mogen gebruiken? En zou je er ook niet meer mee mogen adverteren? Wij vinden dat dit gewoon moet kunnen, als het maar op een vrouwvriendelijke manier gebeurt en het moet niet bijdragen aan aan slechter zelfbeeld van jonge meiden.

Zwetende oksels ruiken nou eenmaal naar zweet

Zweet onder je oksels heeft ook een geur en daar doen we toch ook van alles aan om dit te maskeren? Gelukkig wel zou ik haast zeggen, want anders kun je echt niet meer zonder mondkapje door de Kalverstraat lopen op zaterdagmiddag.

We hopen niet dat er naar aanleiding van de column van Nynke de Jong jonge vrouwen niet meer naar de drogist durven te gaan om een vaginaaldouche te kopen. We zijn juist zo blij dat dit soort producten zonder schaamte gekocht kunnen worden en ook openlijk in advertenties worden aangeprezen.

Stinkende lul

Nynke is wel heel grappig. “Heb je ooit een reclame gezien tegen een stinkende lul? Ooit een jongen zijn geslacht in een pot lavendel zien hangen om van die muffe camembert-lucht af te komen? Nee toch? Daar heeft het Kruidvat dan ook helemaal geen marketingcampagne voor.”

Ik vraag me wel af hoe al die mannen met een muffe-camembert lucht zich zullen voelen na het lezen van haar column. En wat dit met hun zelfbeeld doet.

 


Reageer ook