Draaiboek tips van de weddingplanner

Je bent als bruid bezig met de organisatie van je bruiloft. Alles gaat goed, je hebt de locaties geregeld, met de fotograaf gesproken, een diner samengesteld, jurk gekocht (zie mijn vorige column!) en je gaat nu de uitnodiging maken.

weddingplanner2.jpg
Check dan alsjeblieft even of je qua tijdsplanning helemaal goed bezig bent. Weet goed hoeveel tijd alles kost, want niets is zo vervelend dan achter de feiten aanlopen. Ik heb dat als weddingplanner één keer meegemaakt. Ik was voor die bruiloft één maand van tevoren ingeschakeld, en in het programma viel niet meer te schuiven. Het enige wat ik op dat moment kon doen, was zo hard mogelijk werken om alles inderdaad voor elkaar te krijgen, hoewel ik wist dat het eigenlijk te krap ingedeeld was. Uiteindelijk hebben we het borreluurtje geschrapt en zijn we direct aan het diner gegaan. Je wilt toch niet je feestgasten uren laten wachten?

Wat bruiden heel vaak vergeten, is dat het met een groep mensen veel langer duurt om van A naar B te komen. Als je met z'n tweeën bent, kost een toiletbezoek en je jas aantrekken misschien drie minuten en ben je zo vertrokken. Als je nu 30 tot 40 daggasten hebt, dan is een dergelijk vertrek echt niet binnen drie minuten geregeld, want bij een vertrek vanuit huis naar de huwelijksvoltrekking, is er vaak maar één toilet in huis voor de gasten….Hetzelfde geldt voor het diner: samen ben je vrij snel door een driegangen menu heen, maar de keuken heeft voor 40 gasten toch echt veel meer tijd nodig om alles voor te bereiden. En dan heb ik het nog niet eens over de (onverwachte) speeches tussendoor.

Vaak denk je er als bruid wel even aan, maar vergeet je het vervolgens in te plannen. Zet dus gerust in je draaiboek: aankondigen vertrek, ongeveer 10 minuten voor de gewenste vertrektijd, dan vertrekken jullie inderdaad allemaal op tijd!

 

weddingplanner2_2.jpg
Wat is nog meer belangrijk qua tijdsindeling? Plan een kwartiertje extra in bij de ontmoeting, dan hoef je niet meteen weg en kun je nog even bijkomen van jullie moment. En als je een videograaf hebt ingehuurd, haal dan je hele programma 5-10 minuten naar voren, want videografen nemen echt extra tijd voor alles! Een ontmoeting is dan niet aanbellen en elkaar zien, dat wordt echt even in scène gezet.

 

Wat ik altijd erg belangrijk vindt, is dat het bruidspaar tussen diner en feest even een half uurtje voor zichzelf hebben. Als de koffie geserveerd wordt, neem ik ze mee naar een aparte kamer of de hotelkamer, waar ze even in rust kunnen zitten en bijkomen, tanden poetsen, een ander overhemd aan kunnen trekken, make-up kunnen bijwerken, etc. Als je even niet onder je gasten bent, kun je je weer opladen en verschijn je met frisse energie weer op je feest. Voordeel is ook dat je dan direct een rentree kunt maken, is wel zo leuk toch?!

 
door weddingplanner Annelies v.d. Gullik-Boucherie www.trouwgemak.nl


Reageer ook