5 feiten en fabels over Hummus

Het zal jullie vast niet zijn ontgaan dat het afgelopen zaterdag Internationale Wereld Hummusdag was :-). Zelf ben ik dol op hummus, maar ik vraag me wel af of het echt zo gezond is als af en toe wordt gesuggereerd. Nu las ik een super informatief artikel op NU.nl  waarin een aantal feiten en fabels over hummus op een rij wordt gezet. Jasper de Vries van het Voedingscentrum reageerde op de stelling van NU.nl. Hieronder geven wij in het kort weer wat De Vries over hummus vertelde.

1. Hummus is gezond. Dat is een feit en geen fabel. Hummus wordt gemaakt van kikkererwten en dat is een peulvrucht. Je kunt hummus heel makkelijk zelf maken en dan heb je controle over de ingrediënten. In de in de supermarkt gekochte hummus kan wel suiker of zout zitten, dus check dat op het etiket als je voor een gezonde keuze gaat. Lees hier hoe je heel eenvoudig zelf hummus kunt maken.

2. Hummus is een goed alternatief voor boter en margarine op je brood. Dat is zowel feit als fabel. Hummus bevat in tegenstelling tot roomboter veel minder verzadigd vet. In dat opzicht is het dus een gezonde keuze. In margarine en halvarine zitten wel vaak de vitamines A en D en dat ontbreekt weer in hummus. Ideaal is om je boterham eerst te besmeren met een heel dun laagje halva- of margarine en er daarna een dun laagje hummus overheen te doen.

hummus-wel-niet-gezond

3. Hummus is een vleesvervanger. Dat is een feit. In de Schijf van Vijf wordt aangeraden om per week twee tot drie opscheplepels (135 gram) peulvruchten te eten in plaats van een stuk vlees. Kikkererwten zitten vol met eiwitten en kunnen ook een goede vervanger zijn van vleesbeleg op je brood. Hoef je dan alleen nog maar hummus te eten om gezond te blijven? Nee zeker niet, een goed eetpatroon is gevarieerd en je hebt natuurlijk meer nodig dan alleen eiwitten.

4. Hummus werkt cholesterolverlagend. Dat klopt. Peulvruchten zoals kikkererwten zorgen voor een verlaging van het LDL-cholesterol. Door te veel LDL binnen te krijgen kunnen er beschadigingen ontstaan aan de vaatwanden. Dit kan er de oorzaak van zijn dat bloedvaten kunnen dichtslibben en er slagaderverkalking ontstaat.

5. Hummus met een smaakje is niet zo gezond. Dat is een fabel. Als je de hummus zelf maakt heb je hier natuurlijk volledig de controle over. Lekker om er misschien wat pepers door heen te gaan of verse kruiden. Let er bij de aankoop in de supermarkt op of er zout of suiker aan is toegevoegd.

hummus-puur-vervanging-boter

Hierboven hebben we 5 van de feiten en fabels ook het NU.nl artikel vermeld. Wil je de andere feiten en fabels over Hummus lezen? Klik dan hier door: feiten en fabels over hummus.

Hoe eet jij je hummus?

Zelf ben ik ontzettend gek op hummus en kan het overal bij eten. Hoe eet jij je hummus het liefst? Laat het ons weten in de comments onder dit artikel.

Lees ook: Recept voor frisse hummus met citroen, pitten en zaden

 


Reageer ook