3 tips van Jane om je dromen beter te onthouden

Meestal val ik heel makkelijk in slaap. Even aan mijn kussen ruiken en ik beland in dromenland. Maar als ik in de nacht ergens door wordt gewekt, dan kost het me echt moeite om weer in slaap te vallen. Ik lig dan wel eens een uur wakker en ben dan zo blij als ik me realiseer dat ik weer in slaap aan het vallen ben. Ik merk dat doordat ik mijn gedachten niet meer onder controle heb en ik dingen begin te dromen. Dat vind ik zo’n waanzinnig fijn gevoel.

Vaak weet ik de volgende dag niet meer waarover ik heb gedroomd. Jammer, want de dromen die ik wel onthoud zijn meestal heel mooi. Die blijven soms dagen bij me hangen en ze kunnen dan ook de kijk op de dingen in je echte, wakkere leven veranderen. Zo heb ik wel dat ik over een man of vrouw droom en in mijn dromen kwaliteiten van die persoon ontdek, die ik overdag nog niet had gezien, maar die er wel zijn.

Heel graag zou ik mijn dromen vaker willen onthouden. Volgens Jane van House of Awareness (Jane schrijft ook wel eens voor Damespraatjes en is een vriendin van ons) kun je dit trainen. Hieronder zal ik in het kort weergeven wat Jane daarover zegt. En ze maakte er ook nog een zeer verhelderende video bij.

1. Word bewust wakker. Neem als je ‘s ochtends wakker wordt even een paar minuten de tijd om heel bewust wakker te worden. Zet je wekker iets eerder dan anders en blijf liggen om, terwijl je wakker wordt, je lichaam te observeren en naar je gevoel te gaan. Misschien lukt het je niet meteen om bij je droom van die nacht te komen, maar wel bij je gevoel dat je er aan over hebt gehouden. Hoe vaker je dat in de ochtend doet hoe meer en meer je dromen dan met je gevoelens meekomen.

2. Schrijf je dromen op. Leg een notitie boekje naast je bed neer en schrijf meteen op wat je je nog wel kunt herinneren. Hierdoor train je jezelf om gerichter naar je dromen te kijken. Als je dit vaak doet zul je je dromen beter gaan onthouden.

3. Mediteren en visualiseren. Overdag kun je ook al aan de slag gaan met je training om dromen beter te onthouden. Door bijvoorbeeld te mediteren kun je in een andere staat van zijn komen en deze is vergelijkbaar met je droomstaat. Probeer tijdens een mediatie eens bewust met je ogen dicht te kijken of er iets op je netvlies komt. Je kunt dit ook doen door een geleide visualisatie. Dan word je door de stem van een ander begeleid naar een soort van droomstaat. Lukt het jou niet om te mediteren, maar zou je dat wel graag willen? Kijk dan hier.

In de video hieronder vertelt Jane hoe je je dromen beter kunt onthouden.

https://youtu.be/Rc2k_n1M4jE

Jouw ervaring met dromen!

We zijn heel benieuwd of jij je dromen kunt onthouden. Heb je daar misschien een bepaald trucje voor? Leuk als je dat met ons zou willen delen. Dat kan door bij de comments onder dit artikel een reactie te plaatsen. Heb je vragen over het onthouden van je dromen dan kun je die daar ook stellen.


Reageer ook