fb

3 redenen om snel als zelfstandige professional te spreken in het openbaar

Veel zelfstandige professionals zijn al jaren bezig voordat ze zich zichtbaar makenmet presentaties. Na wat leuke klussen te hebben gedaan, worden ze gevraagd om een lezing of ‘praatje’ te houden of ze willen workshops organiseren. In netwerken mogen ze ‘iets over zichzelf en hun dienst’ vertellen. Ook worden ze geïnspireerd op het moment dat ze zelf toehoorder zijn bij andere sprekers en zien ze de kansen voor zichzelf. Het besef ontstaat dat ze beter vóór de groep dan in de groep kunnen zijn. Meestal een moment waarop ze aan ‘uitbreiden’ of ‘groeien’ denken. Ze vinden dat ze er dan aan toe zijn om hun bereik te vergroten.Ga maar na hoe het ook alweer was om te beginnen. Ongetwijfeld stak je veel tijd in een bedrijfsnaam, een huisstijl, een website, netwerken en gesprekken voeren zodat mensen je leren kennen. Ook nog je expertise bijschaven, want je concurrenten hebben ook allerlei mooie opleidingen en certificaten op hun websites staan. En … merken dat het soms toch wel even duurt voordat het echt begint te ‘lopen’.

Presentaties houden wordt vaak niet als eerste optie overwogen om klanten aan te trekken. Het is eng en moeilijk en het kost veel voorbereiding… en o ja, er moeten toch eerst klanten komen!? Een paradox die je naar mijn idee juist tegenhoudt om meteen een succesvolle ondernemer te worden en die jou belemmert om je idee en het moois dat jij te bieden hebt, echt in de wereld te zetten. Dagelijks, echt dagelijks hoor ik “ja dat spreken ga ik ook echt nog doen.”

Hoe zou je leven als professionele dienstverlener eruit zien als je het omdraait? Precies, als je nu al zou beginnen met spreken voor groepen. Meteen zodra je een aanbod hebt… een coaching, strategisch advies, healing, teamtraining, dieetprogramma, een ontwerp, een social media adviesgesprek, noem maar op. Als je een idee in de vorm van een dienst of product hebt, kun je er morgen al een wervende presentatie over houden!

Er bestaat geen voorgeschreven moment of stadium. Het kan nu al voor je werken. Zelfs nog zonder dat je een website hebt, logo of mooie offertemap. En een huiskamer met een groep geïnteresseerden voldoet prima om nu te beginnen met groepsgewijze zichtbaarheid en…klanten krijgen. Een congreszaal is echt niet meteen nodig.

Los van het stadium waarin je zit als ondernemer stel ik de vraag hardop: wat kan spreken in het openbaar nu al voor je betekenen? Stel je voor dat je nu zou kunnen presenteren. Kun je dan zien, horen of voelen…:

1) dat je snel in aanraking komt met veel potentiële klanten en geïnteresseerden die je wilt bereiken? De vijver waarin je roert wordt sneller groter dan met 1 op 1 gesprekken. Je kunt bijvoorbeeld snel veel mensen vinden die je nieuwsbrief of blog gaan lezen, zodat je zichtbaar voor ze blijft. Met de juiste vaardigheden kun je in een groep zelfs direct klanten krijgen.

2) dat je aanzien en vertrouwen bij mensen stijgt, puur door het staan voor een groep? Je kunt live je expertise aantonen en je ideeën delen. Ze zien je sneller als de deskundige bij wie ze aan kunnen kloppen en waarderen dat wat jij te bieden hebt ook meer. Vertrouwen is DE factor voor succesvol ondernemerschap en het aantrekken van klanten.

3) dat je het onderzoeken van je angsten en belemmeringen niet langer uitstelt? Je zult je vrijer als ondernemer voelen, zodat je sneller doet wat je wilt doen. Vele zelfstandige professionals hebben enorme ambities en mooie ideeën, maar worden tegengehouden door 1 ding; hun mindset. En vrijheid is voor velen juist een belangrijke reden om ondernemer te worden! Je zet jezelf in een andere energie.

Natuurlijk zijn er een heleboel bezwaren. Het is voor de meesten heel erg spannend. Ondernemen is spannend. Ik kan je hoofd zowat horen ratelen. En dan ben je echt geen uitzondering. Hoe dit en dat moet, en wat je dan moet zeggen, dat er niemand op je zit te wachten, dat je je niet goed genoeg voelt en ga zo maar door. Angsten, overtuigingen en excuses. Ik hoor ze in mijn werk elke dag.

 En dit is nou precies waar ondernemen over gaat; het aangaan van je zichtbaarheid en gaan voor je waarden en verlangens als zelfstandige professional. Dat betekent ook leren omgaan met je ‘bezwaren’ en leren je energie te richten op activiteiten die zelfvertrouwen, vrijheid en succes genereren. Zo’n activiteit bij uitstek is spreken voor je publiek.

Ik gun jou veel klanten, aanzien en vertrouwen en een onbelemmerd ondernemerschap.
 Ik gun je … veel presentaties!

Lianne Ebbinkhuijsen begeleidt ondernemende professionals om met spreken en presenteren expertstatus en klanten te krijgen. Vraag het gratis E-rapport aan “De 5 Essentiële Onderdelen van een Presentatie waarmee Jij je Idee of Dienst Verkoopt” via www.beingintheroom.nl

Reageer ook